Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-05-08
07:40:33

Vilken bra dag!

I går var det en riktig toppen dag.
Det var helt galet fint väder, vindstilla och 20-25 grader varmt, helt blå himmel. Inte tänkte jag ens en tanke att jag skulle bränna mig. Men, jag red hela dagen på utebanan, så ganska röd på armarna blev jag, t-shirt & handskar på. Då vet ni hur den brännan ser ut ;) inte den vackraste i stan inte.

Och i dag skulle jag ha tävlat i Kungsbacka, men eftersom vi skall besiktiga Granja samma tid jag skulle ha startat så gick det inte ihop. Men det gör inget, det kommer fler tillfällen :) jag tränar på lite till i stället.

Alla hästarna gick riktigt bra i går! Bäst gick de stora hästarna! Oftast brukar det vara ponnysarna som vinner dagen ;) men i går slog sig alla hästarna samman och var helt fantastiska.

Lanson var så lätt och känslig, han arbetade på bra med bakbenen och sträckte ut på halsen lite till. Gjorde mycket fina öppnor och slutor, de tar sig verkligen med det.
Enkla byten är han nästan helt fantastisk på. Eftersom han är så otroligt lätt och känslig för skänkeln så spänner jag bara till i vaden lite och i lilltån så fattar han ny galopp. Den förvända är också väldigt bra, kan rida den med helt slappt hängande tyglar och lite kortare tyglar, självbärighet ;)
Tränar såklart mycket på att inte bära mina hästar, de får bära sig själv sant mig och lära sig hålla sin egna balans.
Han är ju inte 100 på allt, men han är absolut 100 i sin utveckling. Så jag är grymt sugen att få tävla honom nu :D För han känns bara så fin och jag vill visa alla att han är så fin haha (:

Liari tog jag en liten skrittur runt betena på. Där gjorde vi lite öppnor och slutor i skritt. Sedan avslutade vi med lite joggning på ridbanan. Red några serpentiner i växlande form. Hög, låg, rund, lång, kort mm. Han njöt riktigt av det varma vädret och det lugna ridpasset.

Amir, Geld, Wacos Rache och Feno-Me gick givetvis också på utebanan med en liten uteritt.

I dag kommer det bli minst lika bra kvalitets tid med alla hästarna :)


Bild på Emilia när hon luktar på blommorna.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: