Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-01-28
17:18:00

Färdigläst
Nu har jag läst färdigt den helt grymma boken! Attans att mamma inte tvingade mig att läsa den när jag var 11 år, utan i stället gav mig det lite lyxigare och undervisade mig bokens innehåll. Ja, jag kan helt enkelt säga att boken reflekterar sig i min egna mamma som tränare (många andra tränare också) Och det är jag så tacksam över att jag fått en så bra tränare sedan födseln!
Många frågar mig om jag ofta tjaffsar med min mamma när hon tränar mig, eftersom det lätt blir så för många andra. Mitt svar på det är " Jag har gjort det 1½ gång, Den ½ gången hann jag nog aldrig riktigt säga min första mening innan ridhusdörren var stängd och kvar satt jag ensam 12 år utan hjälp...tills jag snabbt gick på knäna tillbaka för att böna och be om hjälp"
 
Nu när jag är klar med boken kan jag summera den som myvket läsvärd! Det jag tänker på när jag hör bokens namn nu när jag läst boken är "Possitivitet, Harmoni, Lätthet, Refflektera vad som är grunden till det problemet, Ta det i långsamare tempo, Gör det enklare, Beröm...osv"
Alltså hela boken handlar om att det ALDRIG är hästens fel utan RYTTARENS fel. Hur du skall göra träningen enkel, boken får en att känna "Men hallå, då kan jag snart göra piruetter, passage och piaff" Så enkelt är det, om man hela tiden är på hästens sida och inte kämpar emot den. Beröm den så fort den gör rätt, bestraffa den Aldrig när den gör fel! Bara beröm beröm beröm. Är något för svårt? Ja men klyv det och ta ner det i mindre bitar, alltså gör det i långsamare tempo eller i en lugnare gångart om du så behöver ta det till skritt...kanske tom till halt. Men gör det alltid så enkelt som möjligt för er så du som ryttare kan berömma hästen oftare! Var inte rädd att lätta på tyglarna!
 
Jag rekomenderar starkt att man läser denna boken, gärna flera gånger om! Den är endast på 157 sidor och du kan lätt läsa den på 3 dagar eller 2. Man får många tips på hur man skall träna allt genom bilder och text.
 
Kommentarer:
#1: Karin

Tror vi har den hemma någonstans, ska genast leka fram den! Det är verkligen helt min filosofi när det gäller ridning - finns väl inte en endaste stackars häst som gör "fel" med mening? Förstår mig inte på människor som uttryckligen säger "dumma häst"..

Kyras tankesätt borde verkligen några i stallet där jag har min häst ta till sig; det är en sån giftig miljö att ha sin häst i egentligen. Alla vill upp i klasserna så fort det bara går, och det går inte ETT ENDA ridpass utan att de går på med spöt (nu snackar vi inte en liten "dutt" som förstärkning av hjälper, utan ett slag) samtidigt som de ger dubbla signaler hit och dit. Hästarna är stressade, det syns inte minst i att 90 % av dem är helt lösa i magen och har ständigt vispande svansar. Har försökt säga till någon gång men får bara fnysningar tillbaka. Vad gör man liksom?

Men Kyra är bra hon! Tar gärna emot mer lästips :)

2013-01-28 @ 21:36:17
#2: Karin

Ska dessutom *leta fram och inte leka fram boken.. Fast det kanske går det med?

2013-01-28 @ 21:36:44
#3: Kajsa Boström

Vet en bra, återkommer när jag kommit på vad den heter ;)

2013-01-28 @ 22:42:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: