Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-02-11
23:02:00

kväll kväll kväll
Hyrde film innan, å den var riktigt B! "You May Not Kiss The Bride" Fast det var något litet jag gillade över den, men nä, inget jag ser igen i alla fall. Kyra Kyrklunds filmer är bättre vill jag lova.
För att summera dagen som gått har den varit riktigt bra! Hästarna har gått riktigt bra, varenda en. Jag har verkligen uppnått varenda litet mål med vardera individ OCH lite med mig själv.
Varje dag har jag nya mål med hästarna och eftersom varje häst inte är lik den andre så får man helt enkelt anpassa sig med sina mål efter individen man rider. För att uppnå de mål man har varje dag skall man ha enkla små mål!
- För när man uppnår ett mål blir man nöjd över sig själv och kommer då vidare fram.
Annat är det om man har för höga mål och misslyckas, hur bra mår man då? Inte alls bra och man blir kanske bara frustrerad och försöker mer intensivt för att lyckas och man låser sig och gör helt fel.
 
Jag har trampat i träsket själv och VET hur det är att känna att man misslyckas, mitt tips är att hela tiden ha mål att sträva efter, se till att du och din tränare har samma mål för dig, våga berätta om vad ditt mål är och alla dina delmål!
t.ex.:
-OS om 8 år
-VM om 7 år
-EM om 5 år
-NM om 3 år
-SM om 2 år
-St:Georges om 1 år
-MSV:A i år
.
Eller kanske så här:
 
Förvänd galopp om 3 månader i båda varven med mjuka hörn.
Kunna fatta en förvänd galopp på rakt spår innanför spåret om 2,5 månader
Göra bra övergångar mellan trav och galopp där jag är lätt i handen inom 2 månader
osv osv.
 

Anpassa era mål efter var ni vill komma, men utan mål kommer ni inte långt, man kan om man vill...men man skall våga vilja det tillräckligt mycket.Ridning handlar om att faktiskt Rida när du sitter på hästen, innan du sitter upp skall du veta vad du skall träna på för dagen och håll dig till det, börja i den ena änden...den enklaste, Grunden! För sitter du upp på hästen utan någon vidare plan...då blir det planlös ridning, hur mycket utvecklas man? Du vet inte vad du vill och du kanske då bara tycker att hästen gör fel fel feeel! Fast det är Du som gjort fel genom att inte haft en plan från början.
Hädanefter skall du ha planering, dagligen! Ha små mål som ni skall uppfylla, kan vara att du skall klara av att rida hörnen korrekta, klara av att rida en helt rund volt, kanske att kunna rida skänkelvikning 5 steg, 4 steg rakt, 3 steg skänkelvikning osv, börja som sagt med små mål som leder fram till det stora målet, för varje litet mål uppnått är du det stora slutmålet närmre, men låt det ta den tid det behövs och våga gå tillbaka!
 
Det hade varit jätte skoj att veta just ditt mål! Så kan ni få veta mitt mål för morgondagen :D På varje häst, det låter inte illa va ;) Men jag är så nyfiken på vad du har för mål!
 
 
Här är en bild på fina Granja MW som föl!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: