Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-02-08
09:21:50

Fredag morgon

Då sitter jag i sadelkammaren igen och funderar en massa. I går när jag och Marcus pratade låååångt in på natten så frågade jag honom en del saker som borde vara likadant för hästar, om kosten.
På morgonen/innan träning så äter han energi tik mat (kolhydrater) för att orka och 15 min efter träningen äter han mer proteinrik mat! Så har jag funderat ett tag att det måste ju vara likadant för hästar som det är för människor, bara att man ger dem lite havre innan träning och direkt efter lusern som är protein berikad. Då ökar man muskelpåbyggnaden med att ge protein åt hästen direkt efter träning, gör man inte det "äter kroppen av de muskler tex som redan fins" å då bygger man inte på muskler. Så nu skall jag verkligen köra på detta i 1 månad och se om det blir något märkbart resultat :) det blir spännande.
1 sak till! Vilan med hästen då? Jag vet jätte många som rider på sina hästar 6-7 dagar i veckan ca 45-60 min dagen.

Skulle Du träna 6-7 dagar i veckan så långa och intensiva pass, med 70 kg extra på ryggen? Vad skulle hända med din kropp?
Jo, den skulle gå sönder! För du måste vila musklerna så de kan bygga upp sig och återhämta sig. Så träna 2 dagar vila 1, träna 2 vila 1! Får hästen vila 2-3 dagar i sträck är ju det ingen fara! För då får hästen extra tid att återhämta sig. På sin vilodag räcker det med att hästen får gå ute hela dagen i sin hage, alt om den inte går i hage så får du leda den för hand 30 min.
Men skulle du sitta på den 6-7 dagar i veckan, så blir det som det ofta blir, hästen går helt enkelt sönder. Den håller inte för det arbetet, hästen måste också få vila.
Mina tävlingshästar vilar 2-3 dagar i veckan, oftast 3 faktiskt. Jag kan säga att det går hur bra som helst med dem! Det enda som behövs tränas mera på är ryttaren, jag kanske behöver rida 5 timmar om dagen, men inte på samma st så klart, utan på olika hästar så de går Max 30-40 min.

Så här tänker jag mig, hur tycker ni det låter? Gör ni annorlunda? Gör ni såhär? Hur fungerar det för er?
Hade varit spännande att veta eran åsikt! Ni kan också mejla mig på:
mailto:[email protected]">[email protected]

Nu ut och rida med inspiration!

Bild: Mamma på Dragon! Inte så pjåkigt va? ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: