Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-04-20
06:59:33

Fin dag i torsdags

Oj, i dag har det hänt mycket :) Bara bra saker!

På morgonen var det lite mulet/soligt/regnigt ute. Men jag red 2 hästar på utebanan.
Det blev Liari och Lanson. Lanson fick träna på att gå i vattenpölar, det gick till slut utan problem. Så vi han med några fina öppnor och slutor som han gjorde så fint. Lite pigg och glad var han också i dag, så roligt! Han var verkligen fram och på hugget.

Liari kunde redan det där med vattenpölar, så han joggades runt i en "egen balans" han gjorde det mycket bra. Såg till att jag kunde göra övergångar i balans och utan att nosen kom närmre mig & med samma hals längd + höjd. Det arbetet gick väl igenom och vi avslutade ridpasset ganska tidigt.

Sedan städade jag upp i tvättstugan (eller gjorde jag det innan jag red?...hmm) jaja, fint blev det, men många täcken som skall tvättas. Men dem får jag nog ordning på innan söndagen om jag ligger i med att tvätta & hänga ;)

Efter detta åt jag lunch för att vara mätt och belåten tills träningen började för Kajsa 12.30.

För Kajsa började jag med Feno-Me. Vi arbetade med en kort, eftergiven och aktiv skritt. Alltså se till att jag faktiskt kunde korta ner steg längden även bak.
I traven var det ungefär samma sak som gällde. Vi arbetade med en ganska kort och avslappnad trav som var i balans. Den traven var perfekt att träna öppnor och slutor i, när det var något kortare och mindre steg. Där fick vi också till några fina skolor.
Gissa galoppen då, jodå samma sak ;) jag kände stor skillnad och det skall bli roligt att arbeta vidare på detta nu.

Efter Feno-Me var det Bonos tur. Han var så duktig i dag. Han har börjat bära upp sig själv på ett helt annat vis. Han är mycket lättare i kroppen, bär upp sig bättre och gör det själv. Han trycker ifrån mer med bakbenen nu och framförallt tycker han det är riktigt roligt :D
Vi tränade också på en något kortare trav med mycket god balans i och eftergiven. Från den traven kunde jag sedan lätt lägga i en växel upp i lite till trav, som gick ända från bakbenen, upp över ryggen & ut i hovspetsarna fram.

Bonos "ägare" var också med, Elin är egentligen ägare till honom så Elins mamma får vara låtsas ägare, det var Elins mamma som var med :) hon hade också med sig sin trevliga mamma & en hel bulle längd till mig/oss :D Dagen var räddad, halleluja! Det var riktigt gott med bulle tyckte mamma, Alexander, Ellen och jag, så den tackar vi stort för :D.
Hon hade också med sig ett nytt stalltäcke till Bono (han bet sönder sitt förra, slet av märket och fixade ett fett hål kvar). Han fick också ett fint tävlingstäcke med en liten krage på, han var urtjusig i det! Ni skall absolut få se bild på honom på lördag när han är knoppad och fixad :)

Efter Bono var det Barcelonas tur. Vi arbetade med lite olika saker. Rund form, eftergiven, växlande form samt längd på steg och hals. I den förvända galoppen var det just att balansera upp henne på alla 4 ben, steg för steg. Hon var i alla fall väldigt duktig och Kajsa filmade henne lite, så på min fb fins en kort film :)


Det är så roligt att ha en tränare som filmar då och då, och hon är så engagerad i sina elever. Hjälper till och coachar, håller koll på en när man tävlar, berömmer en när man gjort något riktigt bra och bara öser över en. Då blir man så glad och tar ett stort steg fram! Och när något är fel...då är hon ärlig och man kan ta 2 steg fram, i stället för att inte komma någon vart :)


Efter all träning tog jag med mig Ellen och hundarna Manne, Råttis och Esther till Emilias dagis. Det var nämligen öppet hus där med bl.a. Korvgrillning, fiskedamm och ponnyridning...ja gissa vilken bit jag var delaktig i ?*
Så Ellen fick sitta där med hundarna och alla barn runt sig klappandes på dem.
Ja, Emilia går på ett riktigt bra dagis, eller förskola som det heter nu :)
Karstorps Naturförskola har de absolut bästa pedagogerna (dagisfröknar) som man kan ha...tycker jag och Emilia :)


När jag och Ellen kon hem till mig bakade vi pepparkakor, hihi! Men nu ligger vi alla i sängen och skall sova, vissa sover redan, som tex Emilia.

I morgon väntar en underbar frukost med en topping som luktar tandläkare med dragtång i högsta hugg...uuuurk!
God Natt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: