Hästarna och träningen på Stuteri MW

2012-07-11
19:23:15

Onsdag

I dag har jag ridit en del hästar, 9 st blev det totalt. Feno-Me Wacos Rache MW Geld MW Liari MW Lanson MW Granja MW Florens MW Barcelona MW Geothrix. Det kom en tränare till gården i dag som jag fick rida för. Red på Liari, Lanson och Granja för henne. Det gick jätte bra. Var några små detaljer (2saker) som jag tränade på i 3h. 1. Min fot 2. Halvhalter, vända, ställa. Min högra fot har en tendens till att peta in med tån i stället för lite snett utåt ( jag få faktiskt skylla på min fot) ;) Så min lilla högra fot fick jag vinkla lite ut, så jag var i kontakt med min vad om hästen! Annars blir det svårt att hålla om med skänkeln. Det andra var helt enkelt att kunna ställa i nacken och ha nosen fram, samt rida halvhalterna och vända, lite oftare! Det var nämligen så att när vi kom till ena kortsidan så är det en utgång där, varje gång jag red förbi där försvann min häst lite utåt, drogs ut från ridbanan, eftersom kanten försvinner just där! Men aj aj aj!!! Jag sa "Min häst drar sig ut, han glider ut från banan" Utan att jag ens tänkt på det...så har jag precis skyllt på hästen!? Jag är så medveten och mån om att det aldrig är hästens fel om den tex stannar på ett hinder, river eller trampar dig på foten, lyssnar inte för skänkeln os . Men just detta, att han gled utåt tänkte jag inte direkt på att det faktiskt var Mitt fel förens 2 sec efter att jag klämt ur mig det. Hon sa: "Styr oftare, hästen vet inte hur den hamnade på ridbanan, du måste börja styra" Sant va!? Jag håller med ;) Jag måste styra min häst och vända den! Dagens lektioner har varit lärorika :)

Kommentar:
#1: Linnea

Sofie, gör inlägg om Feno-Me, väntar ju :D

2012-07-13 @ 14:28:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: