Hästarna och träningen på Stuteri MW

2011-10-03
01:45:47

Dressyrdomare
När jag får mitt protokoll i handen och skall läsa det, då vill jag att det står mycket på det! Gärna mycket kritik! Men även beröm om vad som var bra. Om en domare skriver hård kritik så blir jag absolut inte sur! Utan jag ser positivt på det och läser noga igenom och jobbar vidare på det extra mycket. Istället för att bara tänka "äh skit domare, hon har ju helt fel...tyckte bara inte om min ritt...eller hon var sträng" Jag ser positivt på saken och förbättrar det. Berättar för min tränare vad som behöver tränas på, så jobbar vi på det :)

Får jag en 6a på en volt, då ser jag gärna att det står vad som var dåligt med den och vad som kunde förbättras! Inte att det är helt tomt och blankt :(

Tex om jag får låga poäng på mina skolor, kanske skall vara mer tvärning i en öppna och mer urskålad i bogen mm. Då tränar jag inte bara öppnor efter öppnor! För grundproblemet är ju då att min häst är stel i sina sidor och inte blir tillräckligt urskålad i sin innerbog. Så jag rider små 10m 8 volter (även stora volter), serpentinbågar, rider på volt och flyttar ut bogen eller in. Gör någon förvänd sluta på volt. Gör skänkelvikningar där jag både kan ändra tempot, alltså öka traven lite eller samla traven lite i själva skänkelvikningen. Så att jag alltid kan korrigera allt i varje rörelse. Men det jag får passa mig för är att inte bara rida på böjda spår hela tiden. Måste även kunna rida rakt på kvartslinjen tex. Det är bra om man har en spegel som man kan rida upp mot så att man ser om man sitter mitt över hästen och att den går rakt fram, så den inte är sned! Oftast blir ju en sida mer belastad då, vilket ofta leder till att hästen blir hallt. Så det kollar jag varje gång jag rider, fler gånger under ett ridpass att jag kan rida upp rakt, att jag sitter mitt över hästen osv. Jag är lite sned åt höger, så jag hänger med höften åt höger. Då får jag svårt i min vänster öppna mm eftersom jag inte riktigt sitter med i rörelsen. Så det får jag tänka på ofta :)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: