Hästarna och träningen på Stuteri MW

2012-01-24
10:39:22

Cliniken

Sådär! I går var vi på NHRK och hade en liten clinik för ridskoleeleverna. Dom hade nämligen teori. Då fick Stuteri MW komma dit och undervisa lite rid teori.

Vi hade med oss Feno-Me. Han skötte sig jätte bra! Bara lite pigg hihi ;) det var ca 40 personer där som lyssnade och skrattade aktivt. Förhoppningsvis lärde dom sig en hel del och kanske fick dom en riktig "aha" upplevelse. Vi visade rätt och fel, bra och dåligt. Framförallt hur mycket sittsen faktiskt spelar roll.
Först började jag med att bara trava runt i lite bakåt vikt, höll min balans i tyglarna och red lätt i otakt. Sedan fick eleverna välja vad de ville ändra på. Skänkeln ville de ha på platts, ja då kom jag inte i bakvikt på bakvallvet. Handen fick jag hålla i handtaget så jag inte höll min balans i munnen på hästen. Redan när jag ändrat på detta gick han helnöjd runt i trav i ridhuset! Istället för att först ha sprungit på i traven med huvudet upp i vädret och sänkt rygg! Så bara sitsen ändrar en hel del ;)

Kommentarer:
#1: Greta

Kan du inte du och Maria komma ner till Skåne och hålla en liten clinic här oxå! Hade man minsann kunnat behöva ;)

2012-02-27 @ 10:05:21
#2: Fia

Set är klart vi kan göra det ;) hör med din ridskola om dom är intresserade utav det :)

2012-02-28 @ 09:57:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: