Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-05-11
08:14:51

En bra vecka
I onsdags så blev Granja såld, till en helt underbar familj ganska nära oss. Men jag saknar henne redan väldigt mycket, saknar ridningen på henne ;)
Hon gick igenom besiktningen utan anmärkningar. Så det var väldigt trevligt :)
Som pricken över i:et fick hennes lillasyster (samma mamma) Gandeza MW ett gångartsdiplom med 877898  9-9 uppsuttet. Hon är e: Zuidenwind u: Grandezza ue: Davignon. Men henne sålde vi som föl, till ytterligare en annan bra familj.
När vi säljer hästar så försöker jag att Inte tänka på det, då blir det mycket lättare. En annan sak som också är lätt ät ju att vi verkligen väljer köpare till våra hästar, hästarna skall få det bra!
Så tänker man på det blir man ändå glad.
 
I går tog jag en första uteritt på Bono, ja en riktig uteritt utanför gården :) Innan har jag ridit på vår mark runt gården. Men nu tog jag mig ut på vägen och bort till några andra åkervägar som vi galopperade på. Bono tyckte det var väldigt roligt, men han var väldigt lugn och snäll.
 
Lanson gick väldigt bra också, han red jag på ridbanan. Vi tränade mycket på balans och självbärighet. Det slutade med att jag på slappa tyglar kunde fatta en samlad galopp från skritt, vända över i förvänd galopp och galoppera där ett tag, med hängbrotyglar ;) Han var oerhört duktig. Så nä, man behöver absolut inte bära omkring på sin häst. Håll du din balans så kan din häst hålla sin egna balans.
 
Geld och jag tog en galopprunda på terrängbanan, vi hoppade även några små hinder och klättrade mycket. 
Han var pigg och glad, verkligen på allerten. Gelds dag 1 inför "Beach 2013" är påbörjad haha ;)
 
Wacos Rache fick träna på galoppombyten och galoppiruetter. Vi kan räkna med att få se honom i MSV A:1 också ganska snart. Han gör fina byten och har dem snart befästa. Så roligt så! 
Och på grund av hans goda balans så har han gasnka enkelt för piruetterna. Bara styrka som behövs och lite teknik ;)
 
Wacos Rache MW
Kommentar:
#1: Petra

Hej Fia!

Jag är så nyfiken att jag måste fråga (även om det kanske låter som en helskum fråga att bara ställa sådär helt random) Vad anser du som rider "traditionellt" om Klaus Ferdinand Hempfling? Skulle bli så glad om du ville svara! :)

Svar: Ja du...jag vet inte riktigt vem han är.Men jag tycker man skall vara snäll och rättvis mot sin häst, försöka förstå den och försöka få den att förstå mig. Vettig och smart ridning helt enkelt :)
Fia

2013-05-11 @ 17:36:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: