Hästarna och träningen på Stuteri MW

2013-01-21
22:27:51

Måndag kväll
Ja, nu är det kväll, första dagen på veckan är slut snart. Käns lite konstigt att dagen gått så fort :/ Fast nu går den långsamt, för om 21 min är filmen på Geld uppe! Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)
 
Dagen har som sagt varit bra! I alla fall för min del! Men inte för mammas del, nu har allt vatten frusit i alla stallar!!
Denna vintern har då varit den j*vligaste någonsin, har blivit så ofantligt mycket extra jobb med att fylla på vatten till varenda häst. Men samtidigt inser man hur bra man faktiskt har det när vattnet inte är fruset ;) Som tur är så kan jag koncentrera mig på ridningen även om sådant händer, för jag har ju den bästa mamman som sköter stallet! Fast lite vattnar jag också och fodrar och allt dedär som hör stallet till.
 
Med Feno-Me gjorde jag mängder av övergångar mellan skritt och halt, startade med att flytta honom för höger och vänster skänkel åt sidan, startade med att rida rakt fram osv, massa variation. 
Varför? För att kolla så att jag har med honom på noterna, lyssnar han för den lätta skänkeln? Lyssnar han för en lätt förhållning (halvhalt) Lyssnar han för sidförande skänkel, lyssnar han fram? Lyssnar han bak! Allt det är superviktigt. Han gjorde det och jag galopperade honom lite över bommar i lättsits och sedan var passet över, red ca 25-30 min.
Det blev ett lätt joggingpass i en inte så samlad form och inte så hög och kort heller. Utan lite längre lägre form. Detta är viktigt att jobba med någon gång extra med i veckan och så man inte arbetar för hårt varje dag. Efter passet var han mycket nöjd, jag också! I morgon börjar vi med samma sak, men kommer inte vara likadant utan lite mer trav och små tempoväxlingar som också är en övergång :) 
 
 
Det var också sista dagen för våra praktikanter, de har varit duktiga och jag hoppas att de lärt sig lite nya saker som de kan ta med sig härifrån och att de varit nöjda med sin praktik :)
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: