Hästarna och träningen på Stuteri MW

2012-06-08
16:46:15

Klättring!

I dag var det Rockys tur att få springa på terräng banan och klättra! Självklart tyckte han det var jätte kul! Galopperade i uppförsbacke, hoppade över små stockar mm, nyttig träning för unghästar att få göra. Dessutom red vi på stora vägen, så Rocky har fått möta långtradare, skåpbilar och vanliga bilar...inte en enda bil saktade in, men han skötte sig så fint!
Feno-Me fick också en galopp och klätter tur, han busade lite och tyckte det var gör skoj. Gräset är dessutom lite högre på vissa delar av hagen. Då travade han på med höga steg ^^

Waco och Geld joggade jag i dag + gjorde lite lätt dressyr arbete som är lösgörande. Skänkelvikningar, öppnor, slutor och en hel del övergångar, samt rakriktande arbete!

Liari och Lanson red jag väldigt runda och låga i formen, mycket på rakt spår på kvartslinjen (ca 2-3m innanför spåret). Gjorde övergångar och såg till att jag verkligen hade dem fram till handen och manken som högsta punkt i övergången, stärker dom sig och arbetar upp över ryggen + tränar upp balansen. Det behöver inte vara ett super flashigt arbete i traven, utan lite under tempo :). I galoppen stod jag upp i lättsits och fick de till att söka fram och ner, samt behålla sin egna balans.

Jag rider mina hästar mellan 20-40 min så det blir absolut inga långa arbetspass för dem! De vilar 2-3 dagar i veckan beroende på hur gammal hästen är.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: